+45 29 72 61 17

Subscription center

Formål – hvad bruger man et Subscription center til?

Et Subscription center – eller Abonnements center, er en liste med valgmuligheder. Alle valgmuligheder er bestemte emner/områder der kan til vælges og fravælges.

Ved at lade modtageren selv bestemme, hvilke emner de vil være tilmeldt, øger virksomheden
muligheden for at kunne kommunikere relevant til hver enkelt modtager.

For at oprette et Subscription center i ClickDimensions skal du bruge disse elementer:

Marketinglister

Subscription lister

Webform: Type “Subscription”

Step 1

Opret marketinglister

Der skal være én marketingliste til én valgmulighed i jeres abonnements center.

I dette tilfælde vil vi lade kontaktpersonerne vælge om de vil modtage nyheder omkring enten ClickDimensions eller Dynamics Marketing. (To forskellige marketing automation systemer)
Så vi skal brug to forskellige marketinglister.

 

 

Step 2

Opret Subscription Lists

Der skal være én Subscription list til én valgmulighed i jeres abonnements center.

For at gøre det mest overskueligt i CRM systemet, navngiver vi de forskellige Subscriptions lists det samme som vores marketingslister.

 

 

Step 3

Tilføj marketinglisten til en Subscription List

Én Subscription list skal have tilknyttet én marketingliste.

  1. Her er åbnet Subscription list: ClickDimensions
  2. Vi har tilføjet marketingliste: ClickDimensions

Bemærk: Hvis I både arbejder med Leads og Contacts, så skal I oprette en marketingsliste til begge typer og tilføje begge lister til samme Subscription list.

 

 

Step 4

Opret ny webform

Bemærk: Det skal være af typen Subscription.

 

 

Step 5

Design form

Åben design af form.

Træk de oprettede Subscription lister ind på formen. I dette tilfælde to stk. (ClickDimensions og Dynamics Marketing).

Bemærk: Vi har også indsat muligheden for at afmelde alle informationer (Unsubscribe all).
Udfyldes den, har modtager afmeldt sig alt og I vil ikke længere kunne sende dem mails, via ClickDimensions.

 

 

Step 6

Form actions

Vælg faneblad ”Actions”

Når kontaktpersonen vælger et felt på listen, skal vi sikre de samtidig tilføjes den tilhørende marketingliste.
Det gøres under ”Actions”
Indsæt ”Add to marketing List” og vælg de rigtige marketinglister du har oprettet.

 

 

Step 7

Færdig (næsten – se også step 8)

Husk:

  1. At indsætte ”Confirmation tekst”
    Den tekst der vises, efter de klikker submit/opdater.
  2. Gem form og klikke Publish – for at formen virker.
  3. Indsæt formen, via link i bunden af jeres nyhedsbreve.
  4. OBS: Hvis I vil bruge Subscription formen andre steder, end link i jeres emails. Så skal formen indholde ”email” feltet på formen – ellers ved den ikke hvilken kontaktperson/lead der skal opdateres.

 

 

Step 8

For at I kan være sikre på at opsamle alle der benytter jeres abonnement center, skal i have oprettet marketinglister til både Contacts og Leads!

I denne gennemgang har vi kun oprettet for Contacts – så vi mangler at oprette:

  1. 2 marketinglister af samme navne – men til Leads (step 1)
  2. Tilknyttet marketinglister til eksisterende Subscription lists (step 3)
    Så én subscription list har to marketinglister – en for leads og en for kontaktpersoner.
  3. Sikre alle marketinglister er indsat på ”Add to marketing list” under actions (step 6)
  4. Husk at Publish igen.

 

 

Vi har netop gennemgået en simpel måde, at oprette et Subscription center i ClickDimensions. Ulempen ved den tilgang er, I ikke kan se på Contacts eller Leads oversigten, hvilke Subscriptions lister de er tilmeldt.

Samtidig vil tilmeldingen til marketinglisterne virke som statiske. Kort betyder det, at modtager stadig er på listen, selv om de fjerne deres markering i feltet. De vil blot ikke længere modtage emails deres sendes til den liste!

Der er dog også en anden, lidt mere avanceret metode til dette.

Det kræver nye Custom felter på jeres Leads/Contacts, dynamiske marketinglister og brugen af Workflow til at tilføje/fjerne fra de tilhørende marketinglister.
Fordelen er, at man på den enkelte kontakt/lead kan se hvilke abonnements lister de er tilmeldt. Samtidig er marketinglisterne altid opdateret, til kun at indeholde de som aktivt er tilmeldt.

Kontakt os, hvis I ønsker at vide mere om denne metode til jeres Subscription center.